УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

ПАЛАЦ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття на тему:

«Відродження традицій

 виготовлення народної іграшки. Виготовлення ляльки-мотанки – традиційного українського оберегу»

 

 

 

 

Заняття підготувала:

керівник гуртка

«Умілі ручки»

Щебет Оксана Петрівна

 

 

 

 

 

м. Луцьк – 2015


 

Тема заняття: Відродження традицій виготовлення народної іграшки. Виготовлення ляльки-мотанки – традиційного українського оберегу.

Мета заняття:

Навчальна: познайомити з історією виникнення ляльки-мотанки, сформувати навички та вміння виготовлення цього оберегу.

Розвиваюча: розвинути уяву дітей, пам’ять, увагу, образне мислення, дрібну моторику рук.

Виховна: формувати духовні і моральні загальноукраїнські цінності засобами декоративно-прикладного мистецтва: викликати зацікавленість культурними традиціями етнічного регіону, інтерес до народної іграшки.

Тип заняття: комбіноване.

Форма заняття: групова.

Обладнання та матеріали:

Зразки народної іграшки, виготовлені у техніці мотанок, схема послідовності виготовлення ляльки-мотанки, оповідання В.Сухомлинського «Сім дочок», картки із визначеними функціями народної іграшки, деревце із запитаннями, ножиці, нитки, клаптики тканини, нитки шерстяні, мережки, стрічки, флористичний пістолет, бісер або намисто.

 

Хід заняття

І. Вступна частина ( 5 хв.)

Керівник гуртка. Добрий день усім-усім,

І дорослим, і малим.

Сьогодні у нас незвичайний урок

До традицій народних зробимо крок

Із лялькою-мотанкою зустрічались не раз,

Сьогодні вона завітала до нас.

 

Любі діти, чи готові ви до нашого заняття? Чи гарний у вас настрій? Зараз я пропоную вам відгадати, що нам знадобиться на сьогоднішньому занятті.

1. Два кільця, два кінця, а по середині – цвяшок. (Ножиці)                                     

2. Я роботу добру маю, друзів я єднаю, хто до мене доторкнеться – більше вже не відірветься. (Нитка)

3. Має вушко, та не чує. (Голка)

Пригадаємо техніку безпеки при роботі з гострими та колючими предметами, а також при роботі з електричними та гарячими приладами.

ІІ. Повідомлення теми та мети заняття ( 5 хв.)

Керівник гуртка. Діти! Згадайте, якому подарункові ви були б найбільше раді? (Іграшка). Які у вас найулюбленіші іграшки? А хто може назвати іграшки, якими бавились ваші мами і тати? А чи знаєте ви іграшки своїх бабусь та дідусів? Сьогодні ми познайомимось з дуже давньою іграшкою українського народу – лялькою–мотанкою. На цьому занятті ми з вами спробуємо виготовити цю ляльку-оберіг, навчимося різних способів створення  тіла ляльки, познайомимось із  елементами українського жіночого одягу.

ІІІ. Основна частина ( 65 хв.)

  Керівник гуртка.Перші знахідки, які можна вважати прототипами ляльки – це кістяні фігурки жінки, знайдені на пізнепалеолітичній стоянці (близько 25 тис. років до н.е.) біля села Мезин Чернігівської області. У трипільській культурі часто зустрічаються зображення жінки з дитиною, що символізує продовження роду. Тема материнства була однією із найпоширеніших в українській народній іграшці. Часто народні ляльки з тканини являли собою образ матері з дітьми або однією дитиною, прив’язаною до грудей. Майже до середини XX століття існували ляльки-обереги: ляльки на хворобу, врожай, трудову діяльність людини, погоду, свята. Ляльки-княгині виготовлялись на весілля. Вважалося, що вони принесуть щастя новій сім’ї. Ляльку споконвіку вважали оберегом дитини. Перед тим, як уперше покласти немовля в колиску, туди спочатку клали ляльку. Існували також суто обрядові ляльки, які застосовувалися у святах весняно-літнього календарного циклу (Купало – лялька, що виготовлялась до зелених свят, Дідух – особливим способом зав’язаний пучечок колосся на полі.) На завершення обряду таких ляльок переважно спалювали або топили – вони сприймалися як умираючі та воскресаючі божества.

Гра дитини з лялькою була підготовкою до життя. В цих іграх дитина відтворювала родинні стосунки, готувалася до своїх майбутніх обов’язків.

Народні саморобні ляльки виготовлялись без особливих зусиль, у побутових умовах, із підручних матеріалів. Найпоширенішими і найпростішими у виготовленні були ті, що зображували немовлят у сповитку.

Лялька-мотанка виготовлялась шляхом намотування, накручування, зав’язування, без допомоги голки. Спільною ознакою таких ляльок є обличчя з хрестом, виплетеним з кольорових ниток. Нитки перепліталися так, що утворювали на розхресті квадрат або ромб. Спочатку виготовляли голову ляльки. У шматок білої тканини накладали сіно, ганчірки, клоччя і перев’язували ниткою, надаючи заготовці округлої форми. Потім кольоровими нитками робили хрест на обличчі (очі не малювали, бо боялися що через них душа дитини може перейти у ляльку). З клаптика тканини прямокутної форми змотували валик та закріплювали його попід головою, залишивши трішки місця на шию. Перед тим, як «одягнути» ляльку, детально добирались шматки тканини, які б допомогли зберегти національний колорит одягу. Але щоб надати ляльці більш досконалого вигляду і привабливості, для пошиття окремих деталей використовували нитку й голку. На голову накладалося волосся з вовняних ниток, коноплі, чесального льону та головний убір – віночок із стрічками, очіпок, намітка, зав’язувалася хустка. Різнокольорові шматки тканини умовно передавали вбрання: верхній та поясний одяг. Обов’язковим елементом одягу у таких ляльок був оздоблений вишивкою фартух. Оскільки людина створювала ляльку для себе, то й одягала її відповідно до традицій свого регіону. Роль прикрас відігравало намисто. Разом з намистом був хрестик і монета-дукат.

В наш час українська народна лялька набуває декоративного значення. Цими ляльками милуються на виставках, у художніх салонах, на фольклорних святах та ярмарках. Виготовити народну українську ляльку означає відновити зв’язок з минулими поколіннями, прокласти до них місток пам’яті. Ми не повинні втрачати частину художнього досвіду та навичок, які спадкоємно передавалися від бабусь до онуків.

Рольова гра:

Сімом дівчаткам роздається по одній ляльці-мотанці. Вони розігрують оповідання В.Сухомлинського «Сім дочок».

  Керівник гуртка. Як ви вважаєте, яка з дочок найбільше засумувала за матір’ю? Чому? З чого це видно? Чи сподобалося вам оповідання? Яка основна думка у ньому? Чи допомагаєте ви своїм матусям? Чи траплялося вам коли-небуть засмучувати свою маму? Як ви чинили у таких ситуаціях?

Практична робота:

Керівник гуртка. Як же зробити таку ляльку?

  1. Береться клапоть білої тканини або хустка, начиняється ганчір’ям і зав’язується вузлом. Виходить голова – єдина об’ємна частина ляльки. Потім голова перев’язується нитками в такий спосіб, що там, де має бути обличчя утворюється хрест, намотуємо нитку,  бажано,  від себе. Спочатку вертикально, потім горизонтально. Спробуйте зробити хрест простими нитками, наприклад, муліне. За повір’ям, хрест вишивали на голівці ляльки для того, щоб в тільце не потрапила нечиста сила. Тоді мотанка буде безпечною і оберігатиме свого власника.
  2. Примотуємо голову до палички, або до качана кукурудзи, або до шишки, те що є під рукою і підходить по розміру.

Зараз я пропоную вам зробити невеличку перерву.

Фізкультхвилинка.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору,руки вбоки,

І на місці скоки-скоки

Руки ззаду покладемо,

Головою повернемо.

Разом присядемо

І за парти сядемо.

  1. Робимо ручки. Змотуємо просто прямокутничок жорсткої тканини і прикріпляємо до тулуба, а потім обмотуємо ниткою. Можна намотати стилізовану вишиванку.
  2.  Потім примотуємо спідниці, плахти, фартушок. Прикрашаємо  ляльку блискітками, бісером, намистом.

Творче завдання.

Керівник гуртка. Пропоную вам придумати ім’я виготовленій ляльці та коротеньку казку або легенду про неї. Потім з поміж 3-4 оберемо найцікавішу.

 

ІV. Заключна частина ( 15 хв.)

Керівник гуртка. Перед вами деревце, на його листочках написані запитання. Я пропоную вам відповідаючи на запитання повторити все, що ми дізналися під час сьогоднішнього заняття.

На заздалегідь виготовленому деревці розміщені листочки із запитаннями:

Яку техніку виготовлення іграшок ми сьогодні вивчали?

Чому ляльку-мотанку вважають оберегом?

Розкажіть послідовність виготовлення ляльки.

Чому у таких ляльок нема очей?

Кому ти подаруєш свою ляльку?

Що тобі найбільше сподобалося на занятті?

Які прикраси могла мати лялька-мотанка?

Пригадайте техніку безпеки праці при роботі на нашому занятті.

Назвіть усі інструменти, необхідні для виготовлення ляльки- мотанки.

Назвіть елементи одягу ляльки.

Чи може бути ваша лялька прикрасою оселі?

 

Керівник гуртка. До слідуючого заняття я прошу вас провести дослідження, які ляльки були характерними саме для Волинської області.

Щиро дякую  вам за спільну працю. Ви всі сьогодні дуже старалися. Я бажаю, щоб створені вами ляльки стали для вас не лише оберегами, а й друзями.