УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

ПАЛАЦ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття на тему:

«Виготовлення площинної композиції з зображенням домашнього улюбленця – кота

у техніці тістопластика»

 

 

 

Заняття підготувала:

керівник гуртка

«Умілі ручки»

Щебет Оксана Петрівна

 

 

 

 

 

м. Луцьк – 2015

Тема заняття:Виготовлення площинної композиції з зображенням домашнього улюбленця – кота у техніці тістопластика.

Мета заняття:

Навчальна: Поглибити знання дітей про домашніх улюбленців – котів, навчити дітей працювати у техніці тістопластика, ознайомити з основними прийомами і способами ліплення, закріпити навички та вміння роботи з солоним тістом.

Розвиваюча: сприяти розвитку творчої уяви, естетичного смаку та фантазії дітей; розвивати образне мислення, дрібну моторику пальців рук.

Виховна: виховувати любов до тварин, терплячість, охайність.

Тип заняття: комбіноване.

Форма заняття: групова.

Обладнання та матеріали:

-                      зразки готових робіт, виготовлених у техніці тістопластики, виставка робіт вихованців відділу з зображеннями котів;

-                     ілюстрації до теми, загадки, вірші, пісні, казки про котів;

-                     мікрофон, дошка для замішування тіста, борошно, сіль, вода, пензлі, стеки, ніж, ганчірка, вологі серветки, ємкість для води і для тіста, зубочистки, часникодавка, фартушок і хустинка на голову.

 

Хід заняття

І. Вступна частина ( 5 хв.)

Перевірка присутніх та готовності групи до заняття.

Привітання: «Встаньмо дітки всі рівненько, посміхнемося гарненько й скажемо усім «Добрий день!»

Керівник гуртка. Ми з вами вже виготовляли вироби з пластиліну, з солоного тіста. Я пропоную вам пригадати, які є основні прийоми ліплення.

-         розкачування;

-         зкачування;

-         здавлювання;

-         розплющування;

-         згинання;

-          відтягування;

-         прищипування.

 

ІІ. Повідомлення теми заняття ( 5 хв.)

Керівник гуртка. Сьогодні, любі діти, ми з вами будемо виконувати роботу у техніці тістопластика, а саме площинну композицію з зображенням… А для того, щоб дізнатися над зображенням якої тварини ми будемо сьогодні працювати, я пропоную вам відгадати загадки.

 

Має вуса, пишний хвіст

І негарну звичку.

Спершу добре він поїсть,

Потім миє личко? (Кіт)

У нашої бабусі

Сидить звір у кожусі,

Проти печі гріється,

Без води умиється… (Кіт)

Діти, а що ж таке площинна композиція? Це аплікація з солоного тіста, розміщена на площині. В нашому випадку – на картоні. В такій композиції ми бачимо тільки одну сторону зображення.

Отже, тема нашого заняття: «Виготовлення площинної композиції з зображенням домашнього улюбленця – кота у техніці тістопластика».

 

ІІІ. Основна частина (70 хв.)

Керівник гуртка. Коти бувають різними: веселими і сумними, грайливими і ледачими, то довго гріючись на сонечку, сплять на підвіконні. Буває котик такий, на якого глянеш і думаєш, який він мудрий, тільки тому що він задумливо мружить очі. Дуже часто ці домашні улюбленці характером нагадують своїх господарів.

Дітки, а у кого з вас є кішка? Як і коли вона з’явилась в вашому житті?

А розкажіть будь-ласка, яка вона, що любить?

Сьогодні до нас на заняття завітали в майбутньому дуже відомі люди. Це: майбутній доктор історичних наук, майбутній професор зоології, майбутній літературознавець та збирач народного фольклору, в майбутньому автор збірки творів народного фольклору «Наші улюблені коти».

Отже, запрошуємо до слова:

Історик. За свідченням грецького історика Геродота, єгиптяни вже 5 000 років тому мали приручених кішок. Після військових походів на Африку кішок привезли до Єгипту разом із золотом, слоновою кісткою, худобою. Тоді кішку вважали священною твариною. Якщо у єгиптянина гинула кішка, всі члени сім’ї вдягали жалобу і, за традицією, збривали собі брови. Мертву кішку бальзамували. При розкопках знайдено стародавнє кладовище кішок з близько 800 тисячами мумій. В Європі домашні кішки з’явились лише в 17 столітті. По-різному ставились до кішок у ті часи. В Англії за крадіжку чи вбивство цієї тварини суворо карали. У Франції кішкам приписували властивості злих духів, переслідували тих, хто їх утримував, підозрювали у чаклунстві.

Керівник гуртка. А зараз надаємо слово експерту у галузі зоології, майбутньому професору природничих наук.

Зоолог. Нинішні породи домашніх кішок поділяються на дві групи – довгошерсті (персидські, ангорські) і короткошерсті (сіамські).

Є сфінкси – без волосяного покрову; менкси – безхвості кішки. У світі існує понад 57 порід кішок. Домашні кішки багато в чому нагадують своїх диких родичів. Вони вправні мисливці (полюють на мишей, птахів, комах), з тонким слухом (вловлюють звуки недоступні людині), з чудовим зором. У темряві котячі очі світяться завдяки так званому дзеркальцю – особливому шару клітин, який відбиває світло назад через сітківку. Ось чому кішки добре бачать у темряві, хоч і не розрізняють кольорів. Їхні вуса дуже чутливі, кішки промацують ними шлях у темряві.

Коти дуже прив’язані до свого дому і господаря. Напевно, ви чули про те, як поверталися кішки, відвезені за 100-200 км від дому, а в 1983 році і Італії кішка відшукала дім за 800 км.

Коти живуть 15-20 років.

Керівник гуртка. Далі до слова запрошуємо людину, що уже з дитинства почала записувати почуті народні пісні, прислів’я та прикмети про домашніх улюбленців – котів.

Фольклорист. Ще коли я була маленькою, то чула від своєї матусі колискову про котика сіренького.

Колискова.

Котику сіренький,

Котику біленький,

Котику волохатий,

Не ходи по хаті,

Не буди дитяти.

Дитя буде спати,

Котик воркотати.

Ой, на кота воркота,

На дитину дрімота.

А-а, а-а, а-а.

 

А ще за народними прикметами, якщо кіт влітку згорнувся в клубок і лапками сховав мордочку – похолоднішає, а коли вмивається, довго лижучи лапку – на суху погоду.

Узимку, якщо кіт шкребе підлогу – на вітер і завірюху, дере стіну – на негоду, лежить черевцем догори – на відлигу, згортується в клубок і вткнувся мордочкою у лапи – на мороз.

Керівник гуртка. Народ склав багато прислів’їв і приказок про котів.

Можливо, ви, діти, знаєте якісь?

-      Знає кіт, чиє сало з’їв;

-      сама баба сметану злизала, а на кота спирала;

-      минулася котові масниця;

-      ласий, як кіт до ковбаси;

-      він що кішка: як ти його не кинь, а все на ноги стане;

-      кішці іграшки, а мишці сльози.

Існує народний звичай: кішку пускають першою в новий будинок. Є така прикмета: де кішка ляже, там і ліжко треба ставити.

Кішка знімає стрес. Вона відчуває хворе «місце» господаря, масажує його лапками. Відомо, що люди, в яких є коти, живуть довше.

А зараз я хочу запросити до слова відомого літературознавця.

Літературознавець. Наші улюбленці є героями багатьох казок, оповідань та віршиків. Наприклад: українські народні казки «Пан Коцький», «Котик та Півник», «Кіт у чоботях» Ш.Перо, «Кицька, що гуляла, як сама собі знала» Р.Кіплінга, «Дядя Федір, пес і кіт» Е.Успенського.

Формування нових умінь:

Демонстрація зразків готових робіт в техніці тістопластика, зокрема площинних композицій, а також зображення котів на роботах виконаних іншими техніками.

Керівник гуртка. Отже, сьогодні, ми будемо на площині розміщувати «портрет» домашнього котика. Солоне тісто ми замісили заздалегідь, перед заняттям, аби не витрачати нашого часу.

На картоні простим олівцем зображуємо кота. У кота є тулуб, голова, вуха, вуса, очі, ніс, лапи і хвіст. З чого починаємо ліпити?

Наш малюнок на папері або частину малюнка (деталь) ми ретельно змащуємо клеєм ПВА, а далі прикладаємо основний елемент (тулуб, хвіст, лапа тощо). Усі деталі, які містяться поверх основних деталей ми добре проклеюємо. Аби котик наш мав гарний рельєф, ми можемо використовувати різні підручні засоби (зубочистки, ножі, стеки, ковпачок від ручки, часникодавку тощо). Наприклад, щоб зробити очі, ми можемо використати ковпачок від ручки, продавивши 2 невеличкі кружечки. Зубочисткою ми можемо продавити рисочки, які імітуватимуть шерсть на тілі кота.

Діти, ви сьогодні отримали велику кількість інформації і мабуть трішки втомились. Тож давайте зробимо перерву на фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка:

Раз, два, три, чотири, п’ять!

Час прийшов нам спочивать!

Тож піднімемо руки вгору,

Ніби глянемо на зорі.

А тепер всі руки вбоки,

Як зайчата – скоки-скоки!

Десять, дев’ять, вісім, сім!

Час за парти нам усім!

Керівник гуртка. А зараз давайте повторимо техніку безпеки при роботі з ножицями, гострими та колючими предметами, солоним тістом.

Керівник гуртка дає дітям мікрофон і вони по черзі називають правила техніки безпеки.

Практична робота:

Створення площинної композиції із зображенням кота. Під час виконання роботи проводиться весела перерва. Задачі-жарти:

Коли чорному котові найлегше потрапити до будинку? (Коли двері відчинені)

У кімнаті 4 кути. У кожному сидить кішка. Навпроти кожної кішки – 3 кішки. Скільки котів у кімнаті? (4 кішки)

4 мишки гризли сир. Підкралася кішка і схопила одну мишку. Скільки мишок продовжували гризти сир? (Всі порозбігались)

 

ІV. Заключна частина ( 10 хв.)

Керівник гуртка. Які ваші враження від заняття? Що нового ви дізнались? Що вам сподобалось найбільше? Чого ви навчились на занятті? Що б ви хотіли побажати собі та іншим?

Оцінювання діяльності гуртківців та аналіз кращих робіт.

А на слідуючому занятті, коли тісто висохне, ми з вами будемо наше зображення розфарбовувати. Для цього нам будуть потрібні фарби-гуаш та різні пензлі. А після того, як фарба висохне, ми будемо наш виріб лакувати.