УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

ПАЛАЦ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

 

 

 

Навчальна програма

  гуртка «Умілі ручки»

 

 

 

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ПАЛАЦ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

 

 

ПОГОДЖЕНО

Протокол засідання

методичної ради

Палацу учнівської молоді

 

«___» ___________ 20__ р.  № __

СХВАЛЕНО

НМР ММК

Управління освіти

Луцької міської ради

Протокол № ____

«___» ____________ 20__ р.

 

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 

з позашкільної освіти

художньо-естетичного напряму

гуртка

«Умілі ручки»

 

2 роки навчання

 

 

 

м. Луцьк – 2014

 

Програма адаптована керівником гуртка «Умілі ручки» Луцького Палацу учнівської молоді Щебет Оксаною Петрівною.

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Декоративно-ужиткове мистецтво, з-поміж інших видів народного мистецтва, є унікальним у вирішенні завдань як художнього так і особистісного розвитку, громадянського і духовного становлення вихованців. Це зумовлено не тільки природою сприймання декоративно-ужиткового мистецтва, а й тим, що вже в ранньому віці ця діяльність становить одну з найдоступніших і емоційно-захоплюючих форм творчості.

Декоративно-ужиткове мистецтво органічно увійшло до сучасного побуту і продовжує розвиватися, адже дає можливість дитині проявити свою індивідуальність, втілити задум, відчути радість творчості.

Навчальна програма реалізується у гуртку «Умілі ручки» художньо-естетичного напряму та розрахована на вихованців віком від 7 до 13 років.

Мета програми – створення умов для творчої самореалізації дитини засобами декоративно-ужиткового мистецтва.

Основні завдання:

-               виховувати повагу до історичного минулого нашого народу;

-               формувати уявлення та знання про українські традиції та культуру, народні ремесла;

-               збагачувати духовний світ дітей, навчати їх розуміти прекрасне, цінувати його, створювати самим;

-               розвивати асоціативне, нестандартне, композиційне, об’ємно-просторове мислення, почуття форми, руху, матеріалу, кольору, розвивати конструктивні вміння;

-               навчати плануванню та організації трудового процесу, самостійному пошуку шляхів вирішення творчих завдань.

 

Навчальна програма передбачає 2 роки навчання:

1-й рік – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;

2-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.

 

Перший рік навчання передбачає знайомство з різними видами декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема з аплікацією, витинанкою, ліпленням з пластиліну та солоного тіста, писанкарством тощо. Під час занять діти навчаються самостійно створювати нескладні за задумом і за виконанням роботи в тій чи іншій техніці. Вивчають правила поєднання кольорів, симетрію, пропорції, тощо.

Другий рік навчання передбачає більш детальне вивчення різних видів декоративно-ужиткового мистецтва і технік виконання. Діти самостійно створюють ескіз задуманого виробу, оцінюють ступінь якості готової роботи, аналізують недоліки. Вихованці основного рівня навчання стають учасниками міських, обласних, всеукраїнських виставок і конкурсів з декоративно-ужиткової творчості.

Протягом навчання діти набувають необхідних умінь пошукової діяльності. Тому однією з форм роботи з вихованцями гуртка є екскурсійна діяльність.

Усі практичні роботи будуються за принципом від простого до складного.

Навчальна програма гуртка «Умілі ручки» створена на основі програм «Етнолялька», «Бісероплетіння», «Петриківський розпис», «Ліплення», «Квілінг», «Паперопластика», «Оригамі»  зі збірника «Позашкільні програми для гуртків дитячих закладів оздоровлення та відпочинку», рекомендованого Міністрерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 01.06.2013 № 1/11-9332).

Програма гуртка може використовуватись під час проведення занять у гуртках, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, що затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004 р. № 651 (із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України № 1123 від 10.12.2008 р.).

Керівник гуртка в установленому порядку може вносити зміни до розподілу навчального часу на вивчення окремих тем програми, враховуючи рівень підготовки, вік, інтереси вихованців, стан матеріально-технічної бази закладу, в якому працюють гуртки.

 

 

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

п/п

 

Розділ, тема

Кількість годин
теоретичних практичних усього
Вступне заняття 2 - 2
Вироби з насіння, круп та макаронних виробів 4 10 14
Вироби з пластиліну 4 10 14
Виготовлення сувенірів 4 10 14
Тістопластика 4 10 14
Новорічно-різдвяна атрибутика 4 12 16
Паперова пластика 4 12 16
Малярство 4 12 16
Виготовлення народної іграшки 2 6 8
Писанкарство 4 16 20
Декорування нитками 2 2 4
Підсумкові заняття 6 - 6
    Разом 44 100 144

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

  1. Вступне заняття (2 год.)

Знайомство з гуртківцями. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Техніка безпеки праці при роботі з колючими та ріжучими інструментами, з клеєм, лаком, сіллю, аніліновими барвниками, вогнем. Ситуаційна гра «А я знаю, як вірно…». Правила поведінки в Палаці учнівської молоді, в кабінеті до і під час заняття. Правила безпеки дорожнього руху.

  1. Вироби з насіння, круп та макаронних виробів (14 год.)

Теоретична частина

Ознайомлення з поняттями: декорування, прикраси, обереги, мозаїка. Способи виготовлення виробів з насіння, круп та макаронних виробів.

Практична частина

Виготовлення прикрас з картону та їх декорування крупами. Декорування шкатулок, пляшок макаронними виробами. Виготовлення оберегів, оздоблених крупами та насінням (підкова та торбинка достатку). Мозаїка з насіння та круп.

 

 

  1. Вироби з пластиліну (14 год.)

Теоретична частина

Пластилін, його властивості. Способи ліплення.

Практична частина

Створення об’ємних композицій (динозаври, тварини, риби тощо). Створення площинних композицій. Панно «Квіти», «Козак та козачка». Робота за проектом вихованців.

  1. Виготовлення сувенірів (14 год.)

Теоретична частина

Читання схем замотування дроту та бісеру. Створення ескізу роботи з морських мушель. Способи декорування готового виробу.

Практична частина

Виготовлення квітів з пайєток та бісеру. Виготовлення декоративних дерев з бісеру, намистинок та пайєток. Створення об’ємних композицій з морських мушель та ниток.

  1. Тістопластика (14 год.)

Теоретична частина

Рецепт приготування  солоного тіста та способи ліплення. Сушіння готового виробу, фарбування та лакування. Умови зберігання готового виробу.

Практична частина

Виготовлення об’ємних фігурок людей та тварин.

Створення площинної композиції «Зима».

  1. Новорічно-різдвяна атрибутика (16 год.)

Теоретична частина

Традиції та звичаї українського народу при проведенні різдвяно-новорічних свят. Спосіб виготовлення новорічного вінка, підсвічника, ялинки та дідуха.

Практична частина

Виготовлення новорічного вінка, підсвічника, стилізованої ялинки, дідуха.

  1. Паперова пластика (16 год.)

Теоретична частина

Способи виготовлення виробів у техніці аплікації, оригамі, квілінгу, пап’є-маше та витинанки.

Практична частина

Виготовлення аплікації, рванки. Створення композиції «Пори року».

Оригамі. Виготовлення об’ємних фігурок кота, собаки, зайця тощо.

Квілінг. Створення композиції «Квіти».

Пап’є-маше. Виготовлення декоративної тарілочки.

Створення витинанки «Дерево життя».

 

 

  1. Малярство (16 год.)

Теоретична частина

Техніка виконання малюнка на склі. Закони поєднання кольорів.

Петриківський розпис та основні прийоми нанесення фарби.

Практична частина

Створення ілюстрації до улюбленої казки на склі.

Розпис платівок, кухонних дощок,  пляшок.

  1. Виготовлення народної іграшки (8 год.)

Теоретична частина

Спосіб виготовлення та оздоблення народних іграшок.

Практична частина

Виготовлення ляльки-мотанки з ниток та шпагату.

  1.  Писанкарство (20 год.)

Теоретична частина

Вивчення історії виникнення писанок та технік написання. Символи на писанках та їхній зміст. Скрабанки, мальованки. Волинська писанка. Пасхальні композиції. Екскурсія до краєзнавчого музею. Зустріч з відомими писанкарями Волині.

Практична частина

Символи на писанках. Видування пташиних яєць. Написання писанок, мальованок, крапанок, скрабанок.

  1.  Декорування нитками (4 год.)

Теоретична частина

Способи виготовлення квітів з дроту, панно-аплікацій з ниток та декорування пляшок.

Практична частина

Виготовлення квітів з дроту та ниток. Створення панно-аплікації з ниток. Декорування пляшок нитками та шпагатом.

  1.  Підсумкові заняття  (6 год.)

Виставка робіт вихованців за рік  на творчому звіті Палацу, міському та обласному звіті творчих колективів.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 Вихованці мають знати:

-               правила безпеки праці при роботі з ріжучими і колючими інструментами;

-               історію виникнення таких видів мистецтва, як витинанки, писанкарство, петриківського розпису, народної іграшки тощо;

-               техніку та послідовність виконання робіт у вищезазначених видах мистецтва;

-               закони поєднання кольорів; вимоги до якості готового виробу.

 

Вихованці мають  вміти:

-               організовувати своє робоче місце;

-               проектувати власні ескізи виробу;

-               користуватися інструментами для роботи;

-               виготовляти окремі деталі та складати композицію з них;

-               гармонійно підбирати кольори;

-               проводити завершальне оформлення готового виробу;

-               визначати ступінь якості готового виробу;

-               економно відноситись до матеріальної бази та бережливо ставитись до інструментів.

Вихованці мають набути досвід:

-               виконання робіт індивідуально, в парі та в колективі;

-               експериментування з матеріалами;

-               відстоювання власної творчої ідеї.

 

Основний рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

п/п

 

Розділ, тема

Кількість годин
теоретичних практичних усього
Вступ 3 - 3
Творчі роботи з насіння, круп, кавових зерен та макаронних виробів 6 21 27
Виготовлення сувенірів 12 39 51
Тістопластика 3 15 18
Новорічно-різдвяна атрибутика 3 24 27
Виготовлення травомотанок та народних іграшок 1 5 6
Паперова пластика 6 24 30
Вишивка стрічками 3 12 15
Писанкарство 3 12 15
Вишивка набивною голкою 3 18 21
Підсумкові заняття 3 - 3
    Разом 46 170 216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

  1.  Вступ (3 год.)

Обговорення плану роботи гуртка. Обов’язки та права вихованців. Правила поведінки в Палаці учнівської молоді, на вулиці та в громадських місцях. Гра «Як слід робити…». Техніка безпеки праці при роботі з колючими та ріжучими інструментами, з клеєм, лаком, сіллю, аніліновими барвниками, вогнем.

  1. Творчі роботи з насіння, круп та макаронних виробів (27 год.)

Теоретична частина

Створення ескізу для аплікації з круп. Правила фарбування та закріплення крупи, кавових зерен, макаронів на площині. Лакування та фарбування готового виробу.

 Практична частина

Виготовлення панно з фарбованого рису, гречки, льону «Осінні барви».

Декорування шкатулок та пляшок.

Виготовлення кавових дерев, сердечок, будиночків.

Виготовлення народних оберегів з природного матеріалу ( підкова, торбинка достатку). 

  1. Виготовлення сувенірів (51год.)                

Теоретична частина

Схеми для бісероплетіння ; способи закріплення мушель та елементів декору ; властивості полімерної глини та способи ліплення, запікання (варіння) та фарбування готового виробу; ознайомлення з фетром, його видами, створення лекал для іграшок з фетру.

Практична частина

Виготовлення декоративних дерев з бісеру, пайєток та намистин. Бузок,  калина, ялинка, берізка ( за вибором вихованців).

Виготовлення сувенірів з мушель. Оздоблення пляшок морським піском, камінням та мушлями.

Виготовлення прикрас з полімерної глини ( сережки, віночки, браслети), зі стрічок та намистин (браслети).

Виготовлення іграшок та прикрас з фетру.

  1. Тістопластика (18 год.)

Теоретична частина

Рецепт солоного тіста, способи ліплення, та з’єднання деталей, фарбування та лакування готового виробу.

Практична частина

Створення об’ємних композицій «Казкові герої», «Вертеп», «Колядники».

Створення площинних композицій «Спогад про літо», «Моя родина».

  1. Новорічно-Різдвяна атрибутика (30 год.)

Теоретична частина

Новорічно-Різдвяні звичаї та традиції українців.

Практична частина

Виготовлення новорічного вінка з природних матеріалів.

Виготовлення підсвічників з солоного тіста.

Виготовлення ялинкових іграшок та прикрас з солоного тіста, полімерної глини, фетру.

Виготовлення дідухів, павуків, стилізованої ялинки з макаронів, з горіхової шкарлупи, з шишок, з кави тощо.

  1. Виготовлення травомотанок та народних іграшок (9 год.)

Теоретична частина

Історія виникнення  ляльок-мотанок на Україні. Техніка виконання та оздоблення готової ляльки. Обрядові ляльки та їх значення.

Практична частина

Виготовлення ляльки-мотанки, ляльки-зерновушки, наречених.

 

  1. Паперова пластика (30 год.)

Теоретична частина

Базові форми складання фігурок-оригамі.

Схема складання модульного оригамі.

Способи закручування смужок для квілінгу.

Спосіб складання квітів  з гофрованого паперу та квітково-цукеркових композицій.

Практична частина

Оригамі . Виготовлення об’ємних фігурок кота, зайця та їжака.

Виготовлення модульних фігурок: Лебедя, полуниці, ананаса тощо (за вибором вихованців).

Квілінг . Створення квіткової композиції, квітучого дерева (за вибором).

Виготовлення квітів з гофрованого паперу та квітково-цукеркових композицій.

  1. Вишивка стрічками (15 год.)

Теоретична частина

Схеми вишивки стрічками.

Практична частина

Створенняпанно-картини вишитої стрічками «Бабусині квіти».

  1.  Писанкарство (15 год.)

Теоретична частина

Зустріч з народними писанкарями Волині.

Техніка написання та символіка на писанках різних регіонів України.

Практична частина

Написання традиційних українських писанок. Волинська писанка.

Створення пасхальних композицій.

Екскурсія в краєзнавчий музей.

10. Вишивка набивною голкою (21 год.)

Теоретична частина

Історія вишивки набивною  голкою. Матеріали та інструменти. Техніка виконання. Підбір узору.

Практична частина

Вишивка міні-картинок.

Вишивка панно «Казкові  герої» (за вибором вихованців).

 

11. Підсумкові заняття (3год.)

Підсумок за рік. Завдання та плани на літо. Виставка учнівських робіт.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

-               правилабезпеки праці при роботі з колючими та ріжучими інструментами, з клеєм, лаком, сіллю, аніліновими барвниками, вогнем;

-               історію виникнення, основні техніки та прийоми виконання вищезазначених видів декоративно-прикладного мистецтва;

-               послідовність виконання робіт;

-               інструменти та матеріали для роботи;

-               правила поєднання та утворення кольорів;

-               вимоги до якості готового виробу.

Вихованці мають вміти:

-               організувати робоче місце;

-               виконувати правила безпеки праці при роботі;

-               проектувати власні, більш складні за задумом та за технікою виконання ескізи виробів;

-               гармонійно підбирати та поєднувати кольори;

-               проводити завершальне оформлення виробу;

-               визначати ступінь якості готового виробу, усувати недоліки;

-               спроектувати та виготовити якісний виріб для участі у конкурсах, виставках різних рівнів, а також провести захист своєї авторської роботи.

Вихованці мають набути досвід:

-               створення якісних виробів за власним проектом;

-               участі у виставках та конкурсах різних рівнів. 

 

ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Агопова І., Давидова М. 100 кращих оригамі для дітей. – Москва, 2010.
  2. Вагенер К. Мансфілд С. 222 ідеї до нового року і Різдва. Вид-во «Ранок», – М.: «Веста», 2011.
  3. Вербицька З. Витинанки. – Тернопіль, 2009.
  4. Горбачова Г. Н. Бонсай. – М.: ЗАТ «Фитон», 2002.
  5. Гончар В.В. Модульне оригамі – Москва, 2009.
  6. Корнієнко Г. Добруцький І. Мистецтво кольорів  – М.: МАВП «Комп’ютерні системи», 1992.
  7. Кузьмина Т.А. Декоративные бутылки и вазы – Ростов-на-Дону, 2006.
  8. Манько В. Найкращі писанки – Тернопіль, 2009.
  9. Пацык А.А. Игрушки из солёного теста – Мир книги, 2010.
  10. Пластилінові фігурки тварин. Крок за кроком – Донецьк: Скіф, 2009.
  11. Репіленко Л. Аплікація з природного матеріалу – Тернопіль, 2008.
  12. Сколоздра І. Живопис на склі. / Альбом /. – К.: Мистецтво, 1990.
  13. Фирсова А. Чудеса из солёного теста – Москва, 2009.
  14. Школа ремесел. Художнє витинання з паперу. Тістопластика. – Київ: «Шкільний світ», 2009.
  15. Штучні квіти – Київ: «Знання», 1992.